Potkrikken - Krachtig en snel

De potkrik is bedoeld om een voertuig op te tillen, bijvoorbeeld een auto of caravan. De krik werkt geheel op hydraulica en is gemakkelijk te bedienen met de hendel. De potkrik kan handbediend of via de compressor gebruikt worden. Mocht je een potkrik hebben welke aangesloten kan worden op de compressor, moet je er goed omdenken dat de compressor het wel aankan. De potkrik is lichter dan een garagekrik en kan ook gemakkelijk in de auto meegenomen worden voor onderweg. Denk er alleen wel om dat de potkrik niet bedoeld is om het voertuig constant te blijven tillen, gebruik hiervoor altijd assteunen.

Geen producten gevonden voor deze selectie.

Hoe werkt een potkrik?

De potkrik werkt op hydraulica. Door de druk die wordt opgebouwd in de kamer zal de schotel omhoog gaan. Deze druk kan op twee manieren worden opgebouwd, namelijk handmatig of op luchtdruk. De meeste hydraulische potkrikken zijn handmatig te bedienen, maar enkele modellen werken zowel handmatig als met de compressor. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer je langdurig dezelfde werkzaamheid achter elkaar doet. Denk er alleen wel om dat de compressor krachtig genoeg is om de potkrik te bedienen.

Door de hendel op en neer te doen of lucht in de potkrik te pompen door de compressor gaat de schotel omhoog. Maar wanneer je klaar bent met de klus wil je ook graag dat deze weer omlaag gaat. Iedere potkrik is voorzien van een ontluchtingsventiel welke open gedraaid moet worden. Denk er goed om dat je maximaal twee slagen doet. Het ontluchtingsventiel is namelijk voorzien van een rubberen o-ring welke voorkomt dat de olie uit de potkrik loopt. Mocht het ontluchtingsventiel te ver open gedraaid worden, dekt de o-ring niet meer en loopt de olie eruit.

Deze potkrikken zijn uitgevoerd in een eentraps variant. De uitvoering is gemaakt van staal en heeft een beveiliging ingebouwd tegen overbelasting. De potkrikken zijn draagbaar, omdat allen zijn voorzien van een handgreep. Zo kun je eenvoudig de hydraulische potkrik overal mee naar toe nemen. De schotelhoogte kan eventueel hoger geschroefd worden dan tot de maximale hoogte van het pompen.

Een ander belangrijk punt bij de potkrik is de ondergrond. Om zo stabiel mogelijk te zijn dient de potkrik op een vlakke ondergrond te staan. Wanneer de ondergrond niet vlak is kan de potkrik eventueel omvallen. Voordeel aan potkrik is juist weer dat het lichter is dan een garagekrik en ook nog eens gemakkelijk in gebruik is.

werking-van-de-potkrik

Waar moet ik om denken bij het kopen van een potkrik?

Er zijn enkele elementen waar je om moet denken bij het kopen van de potkrik. Als eerste is het gewicht wat de potkrik moet tillen, dit varieert van 4000 kg tot en met 30000 kg. Het hangt er dus echt vanaf waarvoor je de potkrik wilt gaan gebruiken. Een caravan of auto zou je nog kunnen optillen met de potkrik met een capaciteit van 4000 kg, maar wanneer het een truck is wordt het algauw richting de 10000 kg en meer.

De schotelhoogte is ook van belang. Kleine potkrikken hebben een kleinere schotelhoogte dan de grotere varianten. De schotelhoogte kun je omhoog draaien wanneer het maximum van het pompen wordt bereikt om het object beter te ondersteunen.

Als derde punt is het gewicht van de potkrik. Deze varieert van 3,7 kg tot en met 22,3 kilogram. Dit heeft te maken met wanneer je de potkrik wilt meenemen in de auto. Dan wil je het liefst een zo licht mogelijk wegende potkrik meenemen. Zwaardere potkrikken worden vaker in autogarages gebruikt.

Als laatste belangrijk punt is het gebruik van de potkrik. Hydraulische potkrikken zijn bedoeld om de auto te liften, maar niet bedoeld om constant het voertuig te dragen. Dit kan namelijk gevaarlijke situaties opleveren, bijvoorbeeld dat het voertuig ineens gaat zakken. Gebruik hiervoor altijd assteunen. Assteunen zijn ervoor bedoeld om de auto voor langere tijd in de lucht te houden.

Waarom is er olie aanwezig in de potkrik?

Omdat het een hydraulische potkrik betreft, zit er hydraulische olie in. Deze hydraulische olie zorgt ervoor dat de schotel van de potkrik omhoog en omlaag kan. Olie controleer je door de olieplug van het apparaat te verwijderen en door de schotelhoogte in de nulstand te zetten met het handvat naar beneden. Door de potkrik schuin te houden loopt de olie dan als goed is de kamer in. Mocht het niet afgetopt zijn of er niets inlopen, moet er nieuwe hydraulische olie bij.

Mijn potkrik wil niet meer omhoog en omlaag?

Het kan gebeuren dat de potkrik niet functioneert zoals het zou moeten. Dit kan diverse oorzaken hebben. Als eerste kan het zijn dat er teveel of te weinig olie inzit. Wanneer de potkrik niet omhoog wil, is vaak het geval dat er te weinig olie in het reservoir zit. Dit geldt ook wanneer de potkrik het gewicht niet draagt en weer naar beneden zakt. Zakt de potkrik juist niet naar beneden, zit er waarschijnlijk teveel olie in het reservoir.

Het kan ook zijn dat er lucht in het systeem aanwezig is. Lucht kan voorkomen dat de hydraulische potkrik niet meer omhoog of omlaag gaat. Via het ontluchtingsventiel laat je lucht uit het systeem lopen.

Een ander probleem kan het gewicht van het voertuig zijn wanneer de potkrik niet omhoog gaat. Wanneer het voertuig te zwaar is, kan de potkrik het niet omzetten in kracht. Hierdoor blijft de potkrik in de nulstand staan. Dit betekent automatisch dat je een zwaardere potkrik benodigd bent om alsnog het voertuig op te tillen.

Soms blijft de potkrik ook haken zonder dat het een duidelijke reden heeft. Vaak moet je dan de potkrik resetten. Draai het ontluchtingsventiel los en pomp een stuk of tien keer. Aan de zijkant zit de olieplug, deze moet je open drukken (bijvoorbeeld met een platkop schroevendraaier). Daarna draai je het ontluchtingsventiel weer dicht en zou de potkrik het weer moeten doen.